Регіональний менеджер: в потрібний час, в потрібному місці

Якщо компанія розвивається успішно, то природним бажанням керівництва буде відкриття філії в іншому місті. Найголовніше — зібрати розумну команду фахівців з регіонального розвитку, які знають, що, куди і як просувати.

Вихід великих компаній на регіональний ринок — річ закономірна. Мережеві організації продають, поширюють і пропонують продукти харчування, побутову техніку, одяг, ліки, мобільний зв’язок, підключення до інтернету. Банки, будівельні, страхові компанії, торгові мережі, аптеки, ресторани відкривають свої філії по всій країні.
Не жіноча справа

Значну частину робочого часу (від половини до 2/3) менеджери з регіонального розвитку проводять в роз’їздах. Вибираючи цю професію, людина повинна бути готовою до «кочового» життя: частим перельотів, переїздів, готелям … Багато хто, поїздивши з місяць в плацкартах, не витримують і йдуть. Щоб така робота подобалася і не завдавала незручностей, треба бути людиною певного характеру і швидше чоловіком, ніж жінкою.

Зараз завдання фахівців з регіонального розвитку ускладнилися: більшість об’єктів нерухомості кому-небудь та належить. У регіонах кипить своя ділове життя, відкрито безліч місцевих компаній, діють свої «гравці». Відповідно, якщо фірми приймають рішення рухатися в регіони, вони стикаються з величезною кількістю проблем: де знайти нерухомість? що робити з місцевими конкурентами? як на тлі достатку пропозицій залучити споживачів і отримати прибуток? Тому зараз співробітники відділів регіонального розвитку займаються в першу чергу оцінкою ризиків.

Аналізу піддаються три основні пункти: наявність конкурентів, чисельність населення і платоспроможність (рівень доходу) жителів. І якщо раніше найбільш прийнятним варіантом було відкриття в регіоні власного філії, то тепер все частіше йдеться про грамотному співпрацю з вже існуючими місцевими «гравцями». З’являються такі поняття, як злиття і поглинання (спільне ведення справ чи перекуповування більш дрібних компаній).
Аналітик, менеджер, юрист

Департамент регіонального розвитку зазвичай складається з трьох відділів. У першому засідають аналітики — фахівці, що досліджують регіональний ринок. Саме вони оцінюють фінансові ризики, аналізують економічні показники і на підставі виконаної роботи виносять свій вердикт: варто чи не варто працювати з тим чи іншим регіоном? за якою схемою найкраще діяти (відкриття власного філії, злиття або поглинання)? яка ймовірність успіху або невдачі?
З чого почати?

На перший погляд може здатися, що робота парламентера — найпростіше: якщо мова добре «підвішений», успіх гарантований. На ділі все не так просто: переговори доведеться вести з дуже серйозними, «бувалими» людьми — генеральними директорами компаній, засновниками бізнесу. Щоб на них впливати, потрібно бути професіоналом. Тому почати все-таки краще з позиції в аналітичному відділі: тут у вас буде час і можливість зрозуміти, як, за якими внутрішніми законами відбувається регіональний розвиток. А потім, нагромадивши конкретні знання, можна переходити до практики.

Багато що залежить від того, в яку компанію ви потрапите. Деякі керівники воліють наймати людей з великим досвідом, інші вважають, що легше взяти новачків і навчити їх всьому на місці. Політика «вирощування» персоналу може бути самою різною. Приміром, є фірми, які кожен місяць набирають п’ять-десять переговірників, а потім, оцінивши роботу кожного, залишають одного, максимум двох. У кінцевому рахунку все залежить від вашої працьовитості, бажання і здібностей вчитися і працювати.

Талановитих фахівців з регіонального розвитку не так вже й багато, і якщо ви таким є, вам гарантований досить швидкий кар’єрний ріст. Інше питання — які ви переслідуєте цілі? Когось приваблює професійний ріст і позиція головного спеціаліста свого відділу, а хтось хотів би стати керуючим, скажімо керівником департаменту. А ось очолити філію в регіоні вам навряд чи вдасться — на такі посади, як правило, ставлять фахівців з комерційних підрозділів.
«Правильна» освіта

У відділах регіонального розвитку працюють люди найрізноманітніших професій. Для якихось фахівців профільна освіта важливо апріорі. Наприклад, в юридичному відділі може працювати тільки людина з юридичною освітою. А от якщо говорити про переговори, то тут розкид великий: добре справляються з роботою насамперед комунікабельні люди, а це якість, як правило, вроджене і від отриманої освіти залежить мало. Переговірниками можуть працювати дипломовані менеджери, психологи, соціологи … Правда, їм потрібно багато часу, щоб «в’їхати» в тему.

Аналітика прекрасно дається математикам, інженерам, але вони найчастіше інтроверти, не люблять і не вміють спілкуватися (хоча й тут бувають винятки). Можливо, якщо технар захоче перейти з аналітичного відділу до менеджерам, йому доведеться закінчити спеціальні курси (чи тренінги) ораторської майстерності.

І все-таки саме «правильне» освіту для фахівця з регіонального розвитку (не рахуючи відділу юридичної підтримки) — економічне або фінансове. Якщо хочете потрапити точно «в яблучко», вибирайте не просто економічний факультет будь-якого вузу, а інститут, в якому є кафедра регіональної економіки.

Оставьте комментарий